Јован
Дучић(1872-1943), Подне
(Децо, податке о његовом животу прочитајте и што
сматрате најважним препишите)
Јован Дучић је
један од песника који је био надахнут природом. Рођен је 1872. године у Требињу
(година рођена није сигурна), а умро је 1943. године у Индијани у САД. Ту је
песник живео током Другог светског рата. Песниково тело је 2000. године пренето
и сахрањено у његовом родном граду у цркви Грачаница која је изграђена по
угледу на Грачаницу коју је саградио краљ Милутин на Косову.
Јована Дучића Други светски рат
затекао је у Мадриду, где је био на месту краљевско-министарског посланика. Из
Мадрида, Дучић је отишао у Америку, у Гери (држава Индијана), код свог рођака
Михаила Дучића. Умро је 4. априла 1943. године. Привремено коначиште добио је у
порти манастира Свети Сава у Либертивилу. Шездесетих година прошлог века група
српских интелектуалаца: Миодраг Павловић, Зоран Гавриловић, Борислав Михајловић
Михиз, Живорад Стојковић, Пеђа Милосављевић, покушала је да испуни песникову
жељу и његове земне остатке врати у Требиње. Песник је писао три тестамента. У
првом изражава жељу да га сахране у Требињу и да уместо споменика има плочу
црног гранита на којој ће писати: „Јован Дучић, песник“. У другом тестаменту
каже да треба да га сахране на Требињу у гробници коју ће сам изградити и на
којој ће бити плоча црног гранита на којој ће писати: „Јован Дучић, песник“. У
последњој опоруци, писаној две године пре смрти, песник тражи да се његова
новчана заоставштина подели на два једнака дела: једним да се помогне рад
Српског културно-уметничког друштва „Просвјета” у Сарајеву, а други да се
употреби за изградњу „Красне Православне цркве у Требињу у стилу оне у
косовској Грачаници и да се моје тело пренесе и сахрани у истој”. Али, његова
тестаментарна жеља није испуњена до краја. Уместо плоче од црног гранита,
постављена је браон плоча, на којој не пише ништа, која је у равни пода. На
зиду, на плочи од сивог мермера, пише: Јован Дучић – песник. Догађа се да браон
плочу, гробно место, верници и посетиоци храма нагазе, не знајући да ту почива
тело великог српског песника.
То се догодило 57
година касније, 23. октобра 2000. године. Из порте манастира у Либертивилу,
тело песника Јована Дучића пренето је у Херцеговачку Грачаницу, на Црквини,
брдашцу изнад Требиња, у Благовештенску цркву, коју је пројектовао архитекта
Предраг Ристић.
Студирао је у Женеви. Био је учитељ.
Објавио је више збирки песама међу којима су и Песме сунца, Песме љубави и смрти, Царски сонети. Био је дипломата
(заступник интереса једне државе), много је путовао и своје путописе је објавио
у књизи Градови и химере (у грчкој
митологији пустињска је неман у Ликији, спада у легендарне звери. У пренесеном
значењу - неостварива замисао, машта, сан, привиђење, сабласт).
*Раније
радили од Дучића: „Поље“
и „Село“ дескриптивне песме.

Лирика, лирска
дескриптивна песма.

Пролеће, сунце,
море, стене, галеб, мирис, тишина, мир, спокојство.

Опис пролећног
поднева и стања песникове душе.

Мир и спокој у
души дају природа и уживање у њеним лепотама.

ПРВА СТРОФА: визуелне (чемпреси, бор, обала, шума, море),
тактилне (топлота сунца), олфактивне (мирис мора).

Слан – спој чула укуса и чула мириса
СИНЕСТЕЗИЈА је стилска фигура којом се осети једног чула
приписују неком другом чулу. На пример:
црвени мирис, топле и хладне боје, медни
глас, зелена завист.
ЕПИТЕТИ: младо, крупно сунце, пролетње
море.
ПЕРСОНИФИКАЦИЈА: трепти
мирис.
ДРУГА
СТРОФА: визуелне (шума, море), тактилне (топлота), аудитивне (шуштање таласа).
ЕПИТЕТИ:
љубичасте гранитне горе, топао
стаклен свод
ПРЕСОНИФИКАЦИЈА:
површина целива стене
ОНОМАТОПЕЈА:
површина шушти
КОНТРАСТ:
свод – дно
ТРЕЋА
СТРОФА: визуелне (галеб, вода, песак, хрид), олфактивне (мирис хриди), тактилне
(топлота).
ЕПИТЕТИ:
сунчани прах, испрани песак, сребрни
галеб, модри вресак
ПЕРСОНИФИКАЦИЈА:
трепти сунчани прах
МЕТАФОРА:
сребрни галеб светлуца
ЧЕТВРТА
СТРОФА: аудитивне (тишина), визуелне (олендри, горе).
ЕПИТЕТИ:
мирно море, љубичасте горе
МЕТАФОРА:
и у мојој души продужено видим ово мирно море...
ПЕТА СТРОФА: тактилне (топлота), визуелне (галеб, обале),
аудитивне (тишина).
ЕПИТЕТИ:
сребрнасте, родне обале и врти;
младо, крупно сунце
ОНОМАТОПЕЈА:
не шуште вали
МЕТАФОРА:
Немој стоје у њој сребрнасте, родне обале и врти

Пет катрена.

Обгрљена.

Дванаестерац.

После 6. слога – симетрични дванаестерац –
АЛЕКСАНДРИНАЦ.

Опкорачење
настаје када се целовита мисао не заврши у једном стиху него се пренесе у
наредни стих.
„Виторог се
месец заплео у грању
старих
кестенова. Ноћ светла и плава“.
„Оловне и
тешке снове снивају
облаци над
тамним горским странама“.
Стеван
Раичковић (1928-2007), Небо
(Децо, прочитајте овај део. Он је увод у обраду
песме и њено боље разумевање)
У
нашој народној традицији неке
врсте птица постале симболи.
СОКО – витештво, издржљивост, храброст, упорност у
тежњама
ОРАО – слободе, надахнућа и неслућених висина
ГАВРАН – несрећа, смрт, туга, издржљивост
ВРАБАЦ – симбол наде, плодности, обнављања живота,
скакутавог, немирног духа, симбол града Београда, београдски џивџан
ГОЛУБ – невиност, љубав, мир, складност, пријатељство,
узвишени идеали
ЦРНА - постојаност, понекад и тугу, бол;
ПЛАВА - верност и истину; бесконачност, духовност;
чистота, пријатељство;
ЦРВЕНА- војничка храброст и великодушност;
ЗЕЛЕНА - нада, радост и понекад верност у љубави;
ПУРПУРНА - краљевска величанственост, сувереност и правда;
ДУБИНА – тајновитост
КРУГ – ограниченост, духовност
ОЧИ – свезнања, разума
НЕБО – моћ, вечност, бесконачност, слобода, недостижност,
неограниченост

Симбол је појам који има више значења, садржи прикривени
смисао. Симбол као стилска фигура чини језик књижевног текста сликовитим,
изражајно богатим и песничким. Симбол нам служи да
помоћу нечег конкретног означимо нешто апстрактно. Веома је тешко
одредити право значење књижевног симбола у једном уметничком делу. Да би се то
значење одгонетнуло, потребно је сагледати дело у целини.
Још неки примери симбола:
ЈАБУКА –
знање, здравље, плодност, лепота
СУНЦЕ –
бесмртност, светлост, живот
Ако се значење симбола устали, он постаје АМБЛЕМ (нпр. ГОЛУБ С ГРАНЧИЦОМ симбол
мира, СРЦЕ симбол љубави, КРСТ хришћанство, ВАГА правда, ЛИСИЦА – лукавство,
ЛОВОРОВ ВЕНАЦ – слава, МАСЛИНОВА ГРАНЧИЦА – мир, итд.)

Лето на висоравни (дескриптивна песма) и Селидба (приповетка), Хвала
сунцу, земљи, трави (дитирамб), „Велико
двориште“ (збирку прича)
Стеван Раичковић је рођен 1928. године у Нересници (близу
Кучева, североисточна Србија), умро је 2007. у Београду. Српски је песник и
приповедач који је писао за децу и за одрасле. Писао је мисаоне, описне,
елегичне, љубавне песме; песме о природи, реци, небу, травама, стаблима,
људском животу, итд. Значајне књиге за децу су му Велико двориште (1955), Дружина
под сунцем (1960), Гурије (1962),
Приче о слону и осталима и о једној буви
на крају (1962), Крајцара и друге
песме (1971), Ветрењача (1974), Мале бајке (1974). Показујем им слике
песника. Припада савременој књижевности.
Књижевни
род, књижевна врста.
Лирика, лирска
мисаона песма.


Симбол мира,
идеала, чежње за слободом, љубав.
У његовој машти
се одиграва потрага
Трагање се никад
неће завршити. Лирски субјект ће увек трагати за смислом живота, увек ће ићи
као ономе чему тежи и никад неће одустати, па макар очи изгубио.

Потрага за
духовним вредностима, потрага за смислим живота.

Голуба, очију,
неба, дубине, плаветнила, спокојства, духовности.

У животу вреди
трагати за својим небом и бескрајним плавим кругом јер то даје смисао животу.
Пут до циља је
трновит, али успех се уз велики труд остварује.
Срећа лежи у
трагању за њом.
Нема коментара:
Постави коментар