недеља, 17. мај 2020.

7.разре ЗАПИС ЗА СВЕСКЕ ОД 18.5.ДО 23.5.


Пеђа Милосављевић(1908-1987) , Потера за пејзажима

Како је настао овај есеј и  путопис?
Познати српски сликар Пеђа Милосављевић путовао далеке 1932. године на море, у Дубровник. Тада се путовало популарним ,,ћиром”, ускотрачним и спорим возом. Пеђа Милосављевић је својим радозналим погледом запажао бројне дескриптивне слике и карактеристике крајева кроз које је воз пролазио и тако је настало ово дело.

               
*      Књижевни род, књижевна врста.
Епика, есеј а може пити и путопис
Есеј (фр. essai - покушај) је књижевнонаучна врста у којој аутор обједињује научни приступ и књижевну обраду с настојањем да изрази лични став према теми о којој пише. То је обично кратка форма у којој се посматра културни или друштвени феномен. Оснивач овог књижевног жанра је француски ренесансни књижевник и филозоф Мишел де Монтењ. Своје есеје први пут је објавио 1580. Есејистичка метода је експериментална, у њој се представљају тезе из различитих перспектива и размишљања о њима. Тако се читаоцу даје слика мисаоног процеса од премиса до оцена и закључака.
Путопис је књижевнонаучна врста у коме аутор износи описе  свог путовања који су прожети приповедањем о догађајима, људима. У њему износи и своја лична опажања

*      Тема.
Сликар међу пејзажима од Београда до Дубровника.

*       
Описује шта је све видео док је путовао од Београда до Дубровника – Колубару, Вишеград, Сарајево, Неретву, Требишњицу, море, Дубровник.




Павле Угринов(1926-2007)  ,Стара породична кућа
Павле Угринов  рођен је 1926. године у месту Мол код Сенте, а умро је 2007. у Београду. Павле Угринов је књижевно име или псеудоним Василија Поповића. Рођен је у Молу код Сенте. Српски писац, песник, романсијер, драматург и редитељ. Дела: поема „Бачка запевка”, збирке приповедака „Копно” и „Исходиште”, романи „Елементи”, „Фасцинације”, „Отац и син” и „Задат живот”.


*      Књижевни род, књижевна врста.
Епика, приповетка.

*      Тема.
Опис старе породичне куће.

Композиција приповетке:
1.Спољни изглед-екстеријер-
2.Унутрашљи изглед-ентеријер
-Опис трпезарије је врло сликовит
- -Опис собе с улице---
3.Стара крушка











Иван В. Лалић, ВЕТАР

Песник је рођен 1931. године у Београду, а умро је 1996. године исто у Београду. Након завршених студија права у Загребу, једно време радио је у овом граду као новинар и уредник Радио Загреба. По повратку у Београд био је уредник у издавачким кућама Просвета и Нолит. Један је од највећих српских савремених песника. Песме је почео да објављује 1951. године и од тада је постао уваже. Његова поезија надахнута је класичним мотивима антике и византије. Објавио је више збирки међу којима су: Бивши дечак, Аргонаути и друге песме, Писмо, Четири канона, радио-драма Мајстор Хануш, као и књиге критика и есеја, више антологија,, преводе Хелдерлина, Волта Витмена, Т.С. Елиота. Био је дописни члан САНУ од 1994. године. За свој песнички и преводилачки рад добио је бројна признања (Октобарску награду, Змајеву награду, Нолитову награду, награду „Милош Ђурић“).


            Из живота песника:
Песникова  мајка Љубица опевана у многим његовим стиховима. Говорим им да је она испунила првих петнаест година песниковог живота. Иако је умрла у својој 35. години живота од туберколозе, обележила је, емотивно уобличила и усмерила остатак његовог живота.
            Читамо одломак из једног Лалићевог записа о мајци који се налази у читанкама.
„Лета смо пре рата проводили на Дивчибарама, у нашој белој и зеленој кући „од које оста темељ и зелена рђа корова“. Дивчибаре су митски пејзаж мог детињства; онај храм тајанства из Бодлерове песме Везе, у којој је мајка била првосвештеница. И данас ме фантомски прогони звук ветра у великим (а давно посеченим) боровима око куће, праћен звуком лупања зелених дрвених капака. Ти звуци се везују за слике мајке која се пење уз степенице на спрат и пажљиво заклања пламен свеће својом малом руком (која је на клавиру једва могла да захвати октаву). Тај заштитнички покрет утиснут ми је у сећање као нека врста заштитничког знака њеног постојања. Мајчина ме је брижна заштита ометала као атмосфера, као ваздух; удисао сам је заједно са ваздухом, несвсено“.


            Књижевни род, књижевна врста.
Лирика, лирска дескриптивна песма.


*      Врсте строфе.
Септима, терцина, моностих, дистих, квинта.

*      Врсте стиха.
СЛОБОДАН СТИХ је посебна врста стиха у којој нема устаљених правила изградње стиха. То значи да  сталог бја слогова и акцената што доприноси непредвидивости његовог ритма. Слободан стих бележи осећања лирског субјекта онако како се она појављују, без устаљеног реда и облика, и зато подсећа на свакодневни говор.



*      Тема песме.
Сећање на мајку и једну ноћ из детињства.

*      Мотиви.
Мајка, ветар, ноћ, детињство, свећа, борови, кућа.

*      песму почиње стихом „Сећаш ли се ветра...?“
На тај начин скреће и задржава пажњу читаоца. Тако уводи читаоца у своје детињство, али и враћа самог читаоца у његово детињство. Песник у песми често користи друго лице једнине и на тај начин успоставља непосредни и присни однос са читаоцем. Сам читалац постаје део поетског света.

*       улога мотива ветра у животу лирског субјекта
Ветар живи у сликама прошлости, али се осећа у садашњости кроз оживљене слике прошлости. На крају песме је два пута поновљено као и ветар што ствара илузију непрекидног трајања. Сећање на мајку ће увек бити присутно као што ће ветар увек постојати.


*      Којом стилском фигуром је представљен ветар?
Ветар је персонификован – рађао се сав зелен у митском пејзажу Лалићевог детињстван, у четинарским шумама планине. Јачина ветра покреће слике из детињства. Ветар је заправо снага која се одупире пролазности – због ветра никад неће заборавити мајку и детњство.


*      Мотив мајке
Мајка се појављује у моменту када је наглашено да је дечак узнемирен. Она га смирује, уноси ведрину, радост, топлину и сигурност. Мајка и кућа су заклон за уплашеног и несигурног дечака. Мајка има заштитничку улогу – мајка закључава врата, затвара капке, носи свећу, пази да се не угаси. Кућа као затворен простор је супротност отвореном простору где су ноћ и ветар. Сав спољашњи свет и сва искушења остали су иза затворених врата – сва су врата на кући закључана, борови и скитниће ће остати на ветру.

*      стихови „Анђели дајте да заспим, да спим, / Да ничега злога ја не сним“- подсећају на успаванку


Упућени су лирском субјекту. Желе добар и миран сан и да га анђели чувају.
Овим стиховима песник се заправо обраћа бившем дечаку и себи у садашњости. Успоставља се директна комуникација међу њима. Ово показује велику жељу и потребу песника да се враћа у детињство. Детињство никад није ишчезло из песника, као што ни из нас никад неће или не треба да ишчезне.


*      Порука.
Треба да уживамо у сваком тренутку живота јер су пролазни, а самим тим драгоцени.
Живот нису они дани који су прошли, већ дани које смо запамтили.
Уметност нам помаже да сачувамо од заборава најзначајније тренутке.

*      Стилске фигуре.
Анђели дајте да заспим, да спим, / Да ничега злога ја не сним - АСОНАНЦА

            АСОНАНЦА је стилска фигура која се заснива на понављању истог самогласника у стиху. Песници је употребљавају да би појачали звучност стихова и нагласили изражајност песничког језика.

Анђели дајте да заспим, да спим, / Да ничега злога ја не снимАЛИТЕРАЦИЈА

            АЛИТЕРАЦИЈА је стилска фигура која се заснива на понављању истих сугласника у стиху. Песници је употребљавају да би појачали звучност стихова и нагласили изражајност песничког језика.

Сећаш ли се ветра који се некад рађао сав зелен међу маљама на грудима Маљена – ПЕРСОНИФИКАЦИЈА и МЕТАФОРА

Боровима узнемиреним до горког корена иглица  - ЕПИТЕТ, ХИПЕРБОЛА, ПЕРСОНИФИКАЦИЈА

Као одело одраслих – ПОРЕЂЕЊЕ

Као и ветар - ПОРЕЂЕЊЕ







Нема коментара:

Постави коментар